יום שישי, 24 במאי 2019

שורט UBER + LYFT


עדכון 15/10 - סגירת שורט UBER  בשער 32 , רווח של 22% ב- 5 חודשים

בועת המחירים הגדולה של 2018 היא כמובן במניות תחום הרכב "המתחפשות" לחברות הי-טק הפועלות במודל המבוסס על צמיחה במכירות אך הפסד כבד בשורת הרווח ללא מסלול ברור לרווחיות אך בשווי שוק שעולה על כל דמיון כי כולם מחפשים את אפל הבאה....

טסלה הייתה הנציגה הבולטת של תחום זה אך מי שעוקב אחר הבלוג יודע כי סגרתי השורט בשער 242 (כרגיל התזמון שלי גרוע...) וכאשר המניה סביב 200 אני יכול להתחיל להבין את תמחור החברה במונחים של חברת רכב פורצת דרך.

אובר וליפט הן שתי דוגמאות נוספות מתחום הרכב  בהם שרות מוניות או לימוזינות בהזמנה אישית מתחפש לחברת הי-טק ובעל אותם מאפיינים הדומים לטסלה - עליה במכירות , הפסדים כבדים ללא מסלול ברור לרווחיות ושווי מופקע.

הבעיות העסקיות של החברות הללו הן רבות - 


  • הן מתחרות אחת בשניה
  • בכל שוק שהן פועלות קיימים מתחרים מסוגים שונים כאשר הראשון שבהם הן המוניות ובתחומי המשלוחים מבחר גדול של עסקים מקומיים 
  • הנהגים  אינם עובדים שלהם ולכן קל להם להתנייד בין שירותים מתחרים עפ"י התגמול המוצע.
  • נושאים וחסמים רגולטוריים בתחומי שכר נהגים, יחסי עובד מעביד , רישיונות תפעול. 
  • "הקריצה הטכנולוגית" היא בהפיכת השרות לרובוטי אך מבחינת מו"פ אובר/ליפט לא באמת מסוגלות להרים המשימה ואם ירכשו היכולת מצד שלישי הרי יקומו מתחרים נוספים שלא לדבר על ווימו של גוגל והחלומות של טסלה לרובוטקסי....

מבנה העלויות / הכנסות של החברות ימנע מהם להשיא רווחים קבועים לאורך זמן:
1.  מכיוון שתגמול הנהגים צריך להיות "הוגן" ביחס לנסיעה אחרת הנהגים לא יצטרפו או יעברו למתחרים , התשלום לנהגים , כלומר "עלויות הייצור" של החברה, הן  ללא יתרון לגודל 
2.לחברות עלויות שיווק ומכירות גבוהות מאוד ~30% מהמכירות שגם אותם אי אפשר לצמצם ללא פגיעה משמעותית בהכנסות ולכן הן צומחות עם המכירות 
3. המחיר שגובה החברה מהלקוחות חסום מלמעלה שכך אם יעלה מדי, למתחרים יהיה קל לתפוס נתח שוק. מכיוון שהשרות הוא גנרי, לנוסע לא באמת אכפת מי מסיע אותו אלא מחיר הנסיעה וזמינותה.  

הנקודה הנ"ל קריטית להבנת הבעייתיות בתמחור החברות שכן חברות "אפליקציה" (כמו פייסבוק) יוצרות אפקט רשת בו הגידול במספר המשתמשים מגדיל את ההכנסות אך ההוצאות גדלות בקצב איטי הרבה יותר. את זה אובר וליפט מוכרים למשקיעים אך להערכתי אינן יכולות לקיים לאור הסביבה העסקית בהן הן פועלות.

על מנת להצדיק את שווי השוק בהנפקה חייבים לספר סיפורים על העתיד הרחוק אך ככל שהעתיד יותר רחוק כך הסיפור יכול להיות יותר מופרח ובשוק בו הנזילות גדולה וכסף גדול מחפש תשואות גבוהות הסיפורים הללו מוצאים אוזן קשבת וכך החברו מספרות סיפורים שאולי ייקנו במחיר גבוה ע"י גוף שיפעיל נהיגה אוטונומית, הם יפעילו רובוטקסי, יעסקו במשלוחי מזון , יפעילו קורקינטים / אופניים ושאר מיזמים בשווקים עתירי תחרות כשלהן אין שום יתרון יחסי.

בסופו של דבר , אובר , ליפט וכמו  גט טקסי הן אפליקציות המחברות נהגים ללקוחות. אין ספק כי עצם קיום האפליקציה משפר את פריון הנהגים אך כפי שברור לכל כלכלן מתחיל, לנהג כדאי לעבוד עם האפליקציה עד הנקודה בה התשלום לאפליקציה שווה לתוספת הכנסה הנובעת מהעלייה  בפריון.  על כן, אם חברות האפליקציה שקיימות כבר 8-9 שנים , הגיעו למימדים גדולים מאוד של נסיעות אך עדיין לא הצליחו להגיע אפילו קרוב לרווחיות נראה המודל העסקי שלהם שגוי . 

אובר בשווי שוק של 68 מיליארד דולר (41 דולר למניה)  הפסידה ב- 2017 - 2018 4 מיליארד דולר כל שנה (אם מתעלמים מרווח הון של 4 מיליארד דולר ב- 2018 כתוצאה ממכירת עסקיה ברוסיה ודרום-מזרח אסיה).

ליפט  בשווי שוק של 17 מיליארד דולר (58 דולר למניה) הפסידה ב- 2017 688 מיליון דולר וב- 2018  911 מיליון דולר.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ממתין לאישור