יום שישי, 20 בדצמבר 2019

ריסון תקציבי בסביבת ריבית נמוכה למדינות עם חוב נמוך - פוגע בשיוויון - פרסום חוזר

כתבה מכלכליסט על מחקר של קרן המטבע המאיר את נזקי הגישה "הניאו - ליברלית" בכלכלה -


במאי 2016 פרסמתי הפוסט מטה. הדברים שנכתבו ב - 2016 הולכים ומתקדמים לקראת קונצנזוס במשרד האוצר ובנק ישראל. המונח "גרעון בהון" המבטא השקעה ממשלתית נמוכה מדי בנכסים הוניים - מבתי ספר ובתי חולים דרך מערכות תחבורה ועידוד השקעות הוניות בשיפור הפריון הופך למושג שגור. 

אין לי ספק כי הכישלון הגדול ביותר של הממשלה האחרונה הוא בתוכנית "מחיר למשתכן" שגרמה לאובדן הכנסות מדינה  של מיליארדי ש"ח שהיו יכולים להיות מופנים לבניית דיור ציבורי או תחבורה. במחיר של 250-300 אש"ח לדירת חדר ניתן לבנות כ- 4000 דירות. מחיר למשתכן עלתה עד כה כ- 5 מיליארד ש"ח שהיו יכולים להתרגם ל- 20,000 דירות קטנות להשכרה לסטודנטים , חיילים בחובה ובקבע, חיילים משוחררים לתקופה של מספר שנים , זכאי דיור ציבורי, דיור מוגן וכו' שהוצאתם משוק השכירויות  הייתה מקטינה את הביקוש לדירות ובכך תורמת לירידת מחירים.

הפוסט המקורי

"הגישה הניאו-ליברלית, שתומכת בפתיחת שווקים להון זר ומתעדפת צמצום חובות, שולטת במערב 30 שנה. כעת דווקא אנשי קרן המטבע הבינלאומית מכים על חטא. במחקר חדש הם טוענים שהגישה, שישראל אימצה בחום, לא תורמת לצמיחה ומגדילה את אי-השוויון"




החזון הניאו־ליברלי - של הקטנת המגזר הציבורי, מלחמה חסרת פשרות בחוב הלאומי וזרימה חופשית של ההון יושם בישראל החל מימי בנימין נתניהו כשר אוצר ולמעשה יישומו מאז השלים את הפיכת ישראל ממדינה סוציאליסטית בדגם האירופאי למדינה קפיטליסטית (כמעט)  בצלמה ודמותה של ארה"ב.

אני עצמי מסכים עם חלקים רבים בחזון הניאו ליברלי, בעיקר בפתיחת המשק להון זר / ייבוא והקטנת המגזר הציבורי, אך אינני מסכים עם דרך יישום הקטנת המגזר הציבורי בישראל וכל הנושא של הקטנת היקף החוב הציבורי "בכל תנאי" בדגש על השימוש בגרעון ככלי לסגירת פערים חברתיים תוך ניצול סביבת ריבית נמוכה.



כתבתי מספר פעמים בעבר על הקשר בין גרעון לסגירת פערים חברתיים בתחום של ביצוע פרויקטים ע"י הממשלה ובדגש על דיור ציבורי (אפשר לעיין בדף על שוק הדיור) , שני פוסטים המייצגים את התפיסה:

ממשלה מגייסת ב- 1% במח"מ של 25  - מדוע אין הגברת השקעות ממשלתיות? - חלם ה-  7%
להעלות את הגרעון הממשלתי ל- 7%


יש הבדל של שמיים וארץ בין שימוש בתקציב הממשלה לצמצום אי שוויון באמצעות הוצאה שוטפת (למשל תשלומי העברה)  לבין ביצוע השקעות המצמצמות את אי השוויון או יוצרות באופן מובהק תשואה חיובית למשק.   ההבדל בין הוצאה להשקעה טמון בעובדה  כי להשקעה יש תשואה המדידה  למשק  ואילו להוצאה יש תועלת שנתית המתבטאת סטטיסטית (למשל פחות אוכלוסיה מתחת לקו העוני).

אין לי כל ספק כי הגדלת הגרעון ב- 10 מליארד ש"ח המיועדים  לבניית 40,000 דירות חדר להשכרה (250 אלף ש"ח ליחידה) יתרמו להקטנת אי השוויון יותר מכל תוכנית ממשלתית המבוססת על "הוצאה" בבסיס התקציב.

הגיון דומה פועל בתחום התחבורה - התועלת הכלכלית של מערכות הסעת המונים אינה מוטלת בספק , אך הפרויקטים מקודמים לאט ותלויים בתקציב השוטף של משרד התחבורה. האבסורד הוא שאם משרד התחבורה לא מצליח לממש את תקציב הפיתוח בשנה מסוימת, העודפים בסופו של דבר מגיעים לשימושים אחרים של המדינה - בדר"כ במשרד הבטחון וכך נוצרת אשליה של תקצוב רב שנתי ברמה מסוימת. הקצאה תקציבים לפרויקטי תשתית תחבורה כ"קופסה רב שנתית" ע"ח הגרעון תאפשר מיקוד הוצאת הכספים לייעודם המקורי ולא כמקור להעברת תקציבים לסעיפים אחרים.


על התנהלות המדינה להתאים לפעילות של כל ארגון כלכלי - על ההוצאות להיות שוות להכנסות ואילו ההשקעות יכולות להיות ממומנות באמצעות הלוואות (=גרעון). כל עוד ההשקעות מניבות תשואה העולה על עלות המימון ורמת המינוף אינה גבוהה מסף מסויים - להיקף ההשקעה השנתי (כלומר לגרעון) , אין משמעות.

הבעיה העיקרית במימוש עיקרון ניהולי זה היא חוסר במידע.  בתקציב המדינה אין הבחנה בין הוצאה שוטפת להשקעה נושאת תשואה. צעד ראשון ראוי הוא להתחיל לפרסם את המידע בתקציבי המשרדים כך שיהיה ברור מהם הפרויקטים בכל משרד , היקפם והתשואה למשק הצפויה מישומם.  רק כך אפשר יהיה להעמיד סעיף הוצאה שנתי של "סיוע בשכ"ד לזכאים" אל מול השקעה בפרויקט "דיור ציבורי"

5 תגובות:

  1. אם האוכלוסיה בישראל הייתה הומוגנית, הייתי מסכים איתך, אך יש במדינת ישראל בעיה מובנית של הטרוגניות באוכלוסיה.
    יש אוכלוסיה קטנה יחסית שמשלמת מיסים ונושאת על גבה את כל המשק. רובה נוסעת ברכב ליסינג, ולא משתמשת בתחבורה ציבורית.
    אם תשקיע בתשתית, למשל תחבורה ציבורית יעילה וזולה, אז בעצם יוצא שאותה אוכלוסיה תסבסד את אלו שלא תורמים כלום במיסים , ואותה אוכלוסייה משלמת מיסים לא תהנה מזה.

    יותר מזה, תחבורה ציבורית יעילה וזולה תגרום לכך שהתמריץ ליציאה לעבודה של האוכלוסיות הלא יצרניות יפחת עוד יותר.
    ולכן יש תמריץ לממשלה לגרום לכך שכמה שיותר שרותים חיוניים יהיו בתשלום.

    השבמחק
    תשובות
    1. כיצד תחבורה ציבורית יעילה מהווה תמריץ שלילי ליציאה לעבודה? זה בדיוק הפוך - אם היום "לא כדאי" למי שצפוי להרוויח מעט להיכנס לת"א מראש העין כי זה שעה וחצי בתחבורה ציבורית, הכדאיות תשתנה אם זה יהפוך ל- 30 דקות.

      וגם "נוסעי הליסנג" יעדיפו לוותר על הליסנג ולהגיע הביתה 30 דקות מוקדם יותר כי התחבורה יעילה (ולחסוך 30 דקות של מטפלת ) ואלו שימשיכו להשתמש ברכב יהנו מכבישים קצת פחות עמוסים.

      אתה פשוט לא ער לקשר בין יעילות תחבורה לפריון - וכבישים פקוקים זו אחת הסיבות להבדלי הפריון בין ישראל למדינות המתקדמות באירופה

      מחק
    2. משקיע,

      יש לך הנחה מובנית שלכולם יש את אותם הערכים. ולא כך היא.

      יש אנשים שהערכים שלהם אומרים להם לא לעבוד, אלא ללמוד במקום. והם ישענו ככל האפשר על תשתיות ציבוריות חינמיות, כדי ללמוד ולא לעבוד. אם זה תשתיות בריאות, דיור, תחבורה ומזון.

      להדגמה בוא ניקח שני מקרי קיצון: בראשון יש תשתיות חינמיות מושלמות, כל משפחה מקבלת כל מה שהיא צריכה בחינם, מזון, תחבורה, דיור. ברור לך שאותן המשפחות לא יעבדו כלל וכלל, אלא רק ילמדו?
      במקרה הקיצוני שני, בו אין תשתיות בכלל (אין ביטוח לאומי או סעד סוציאלי אחר), ברור לך שאותן משפחות יהיו חייבות לעבוד כי אחרת יגוועו ברעב?

      מחק
    3. תחבורה ציבורת אינה קשורה לערכים, זה נושא כלכלי נטו. מי שאינו עובד ולומד אינו צרכן של תחבורה ציבורית כמי שמשתמש בה להגיע יום יום לעבודה.
      אם משאית בטון עומדת בפקקים ועושה רק 4 סיבובים ביום במקום 6 - מחיר הבטון לצרכן יקר יותר - וכך כל מוצר. אם הורים חוזרים שעה יותר מאוחר כל יום בגלל פקקים - הם משלמים על שעה "סידור לילדים"
      ערכים מתערבים בנקודה בה החברה מחליטה אילו שרותים חינם ינתנו לאזרחים ללא כל תנאי , איכותם ומה תהיה עלותם (היקף הסיבסוד) = רשת סוציאלית.

      מחק
    4. אגב, היה משאל עם עכשיו בדיוק על זה עכשיו בשוויץ. האם להחזיר הכסף לאזרחים בצורה של קיצבת מינימום אישית לאזרח, או להשקיעו בתשתיות? מאחורי זה עמד הרעיון שתשתיות חינמיות מנוצלות גם על ידי מהגרים לא חוקיים, בשעה שקיצבת מינימום לאזרח הולכת רק לאזרחים.

      מחק

ממתין לאישור