מעטות ההזדמנויות בחיי אומה לבצע מהלך כלכלי גרנדיוזי לטובת הציבור בעלויות נמוכות מהצפוי בעתיד או שהיה אפשרי בעבר.
היום, בישראל , שאגח משלתי ל 10 שנים נושא תשואה של 3% בלבד ושער הדולר נמוך מ 3.5 ואין אינפלציה - זה הזמן לפתוח בפרויקט השקעה אדיר שלא היה כדוגמתו במדינת ישראל בשני ראשים:
- דיור ציבורי
- תחבורה ציבורית
על דיור ציבורי לא צריך להרחיב - מעונות לסטודנטים, מגורי רופאים מתמחים בבתי חולים, דיור מוגן ממשלתי לזקנים , דיור לנזקקים - כל האוכלוסיות שהמדינה רוצה לסייע להם. הבניה על קרקעות מדינה, ניהול ע"י חברה ממשלתית (עמידר) / אוניברסיטאות או מפעילים פרטיים - הכל עפ"י העניין.
בניה ציבורית לציבור הנ"ל תקטין את הביקוש לדיור בשכירות במרכז ובפרפריה , תביא לירידת מחירי השכירות ובעקבות זאת - מחירי הדיור ירדו.
תחבורה ציבורית- להתחיל לבצע קווים נוספים הרכבת הקלה בת"א, להפעיל מטרונית פרוורית בגוש דן , להוסיף מסילה באיילון, לבנות את המסילה המזרחית שתחבר את חדרה עם לוד להרחיב ולהאריך הרכבת הקלה בירושלים - כל התוספת התקציבית רק על תחבורה ציבורית.
הפרויקטים של דיור ציבורי נושאים תשואה חברתית אדירה והשפעה משמעותית על מחירי הדיור, פרויקטים של תחבורה ציבורית נושאים תשואה כלכלית גבוהה מאוד - מימון הפרויקטים באמצעות הגדלת הגרעון תוך גיוס כסף בריביות נמוכות היסטורית, ייבוא תשומות בשערי דולר נמוכים היסטורית וכל זה בסביבת אינפלציה נמוכה היסטורית כל אלו מהווים הזדמנות פז לקדם פרויקטים ביחס תשואה / עלות שלא היתה , וכנראה גם לא תהיה דוגמתם.
אם המדינה תוציא מספיק כסף - הריבית תעלה , הדולר יעלה, מחירי הדירות ירדו והאינפלציה תגיע למטרה - הכל דברים טובים.
הבעיה היא כי משרד האוצר ובנק ישראל "מתוכנתים" למתווה גרעון יורד וניהול תקציב "אחראית".
אני אומר, שאם יש הזדמנות, יש לנצל אותה - השקעה בתשתיות ופרויקטים לאומיים בעלי תשואה גבוהה וחשיבות לאומית בנקודה בה אנו נמצאים - הרבה יותר חשובה מהקטנת יחס חוב לתוצר.
היום, בישראל , שאגח משלתי ל 10 שנים נושא תשואה של 3% בלבד ושער הדולר נמוך מ 3.5 ואין אינפלציה - זה הזמן לפתוח בפרויקט השקעה אדיר שלא היה כדוגמתו במדינת ישראל בשני ראשים:
- דיור ציבורי
- תחבורה ציבורית
על דיור ציבורי לא צריך להרחיב - מעונות לסטודנטים, מגורי רופאים מתמחים בבתי חולים, דיור מוגן ממשלתי לזקנים , דיור לנזקקים - כל האוכלוסיות שהמדינה רוצה לסייע להם. הבניה על קרקעות מדינה, ניהול ע"י חברה ממשלתית (עמידר) / אוניברסיטאות או מפעילים פרטיים - הכל עפ"י העניין.
בניה ציבורית לציבור הנ"ל תקטין את הביקוש לדיור בשכירות במרכז ובפרפריה , תביא לירידת מחירי השכירות ובעקבות זאת - מחירי הדיור ירדו.
תחבורה ציבורית- להתחיל לבצע קווים נוספים הרכבת הקלה בת"א, להפעיל מטרונית פרוורית בגוש דן , להוסיף מסילה באיילון, לבנות את המסילה המזרחית שתחבר את חדרה עם לוד להרחיב ולהאריך הרכבת הקלה בירושלים - כל התוספת התקציבית רק על תחבורה ציבורית.
הפרויקטים של דיור ציבורי נושאים תשואה חברתית אדירה והשפעה משמעותית על מחירי הדיור, פרויקטים של תחבורה ציבורית נושאים תשואה כלכלית גבוהה מאוד - מימון הפרויקטים באמצעות הגדלת הגרעון תוך גיוס כסף בריביות נמוכות היסטורית, ייבוא תשומות בשערי דולר נמוכים היסטורית וכל זה בסביבת אינפלציה נמוכה היסטורית כל אלו מהווים הזדמנות פז לקדם פרויקטים ביחס תשואה / עלות שלא היתה , וכנראה גם לא תהיה דוגמתם.
אם המדינה תוציא מספיק כסף - הריבית תעלה , הדולר יעלה, מחירי הדירות ירדו והאינפלציה תגיע למטרה - הכל דברים טובים.
הבעיה היא כי משרד האוצר ובנק ישראל "מתוכנתים" למתווה גרעון יורד וניהול תקציב "אחראית".
אני אומר, שאם יש הזדמנות, יש לנצל אותה - השקעה בתשתיות ופרויקטים לאומיים בעלי תשואה גבוהה וחשיבות לאומית בנקודה בה אנו נמצאים - הרבה יותר חשובה מהקטנת יחס חוב לתוצר.
לבזבז את כספי עתיד מדינת ישראל על דיור ציבורי כדי לגדל דור של פרזיטים שיבכו שמגיע להם דיור ציבורי כי אין להם? ממש כמו לפני 30 שנה?
השבמחקלא תודה, לא בכספי המיסים שאני משלם!
להילחם במחירי הדיור? בהחלט כן, אבל ברגולציה ולא בהשקעה של כסף!
נכים, זקנים,אלמנות עם ילדים וכו' - ממילא זכאים לסיוע סוציאלי והמדינה משלמת עבורם שכ"ד. אלו אינם "פרזיטים" אלו השכבות בכי חלשות בחברה וחובה עלינו לסייע להם - זה אפילו יעיל כלכלית כפי שהספרתי באחד הפוסטים.
מחק"רגולציה" זה סם מוות לכלכלה חופשית - ה"רגולציה" בתחום הנדל"ן הביאה אותנו עד הלום....
עם על הכבוד, נכים מקבלים(או לפחות אמורים לקבל) כסף מביטוח לאומי כדי להתקיים בכבוד כולל מגורים, זקנים? אותם זקנים היו פעם צעירים, איפה הם היו במהלך כל השנים כדי לדאוג לעתידם? מגיע למישהו פרס על זה שבצעירותו הוא לא עשה זאת? אלמנות עם ילדים? עד כמה שידוע לי לאלמנות מוחקים את המשכנתא אז על מה בדיוק אתה מדבר?
מחקאני לא מדבר על הרגולציה המוכרת שמשמשת כחסם במדינתנו הנאורה, אני מדבר על הקטנת הכדאיות לאפס בהחזקת דירה להשקעה, באילוץ קבלנים לבנות ולא מה שאתה מכיר!
יש גם אלמנות עם ילדים שלא לקחו מעולם משכנתא, למעשה הן אפילו לא העזו לחלום על כך. הלא כן?
מחקILEEAVIV22
מחקכשאני רוצה לפתור בעיה ברמת המאקרו, אני לא יכול להתייחס לכל פרומיל הנספחים שמהווים את הבעיה.
תמיד יצא שחלק מרוויחים יותר וחלק פחות!
כמה כאלה יש? 1000? ועל זה אני אסכן את כלכלת המדינה? לא נראה לי!
מצטער לא תשכנעו אותי, דיור ציבורי לא ולא!
זה לא פרומיל, זה בערך 1% מהאוכלוסיה - שפשוט שוכר דירות בשוק החופשי, מגדיל ביקושים וממילא ממומן על ידי משלם המיסים.
מחקהוצאת 1% המסכנים לדיור ציבורי, מותאם ומתוחזק יקטין בעיות בריאות, פשע וכו' - שגם עולים הון עתק - אבל מתקציבים אחרים ובמקביל ישחרר כ 40 אלף דירות בשוק החופשי
דיור ציבורי כזה הוא מאוד זול ומהיר להקמה - קרקעות מדינה / עיריה, סטנדרט נמוך - ללא חניה , לובי מפואר ומחסנים , דירות של 1-2 חדרים שאף אחד לא בונה היום בבניה הפרטית -תוך שנתיים מההחלטה אפשר להעמיד 20,000 דירות - זה אפקט מאקרו אדיר על שוק הדיור ש 20,000 דירות מושכרות יאבדו שוכרים.
למה דיור ציבורי יכול להיות זול אבל דיור פרטי לא? מה הבלוקים והמלט בדיור ציבורי זול יותר? הקרקע פתאום באה מהירח? מה מונע מקבלנים לבנות דירות לא מפוארות(עאלק מפואר, לקרוא לבניינים פה בארץ, ממש לעג לרש) בלי לובי(שהופך לחיריה אחרי חודש) וחניה?
מחקכדי לפתור בעיה יש לנגח אותה ישירות ולא עם פתרונות עקיפים, דהיינו לבנות לבנות ושוב לבנות! איך עושים זאת? פשוט, כל קרקע שקבלן מחזיק 3 שנים ולא בונה, קנס בסכום ששילמת על הקרקע. קבלנים מסין(לא רק חלב ימכרו לנו, אז מה?) שיבנו במידה והקבלן הישראלי ישחק לנו משחקים וכו וכו
רוצה להוריד את נושא הדירות להשקעה מעל הפרק? מס של 50% על כל דירה להשקעה שאתה מחזיק.
אני יכול להביא לך עוד 1000 פתרונות שיורידו את מחירי הדיור בשנתיים אבל פה לא רוצים לפתור את הבעיה מאחר והרבה אנשים עושים כסף מהבעיה הזאת, כולל הכלומניקים שיושבים בכנסת וחבריהם העשירים.
אם לא רוצים לפתור את הבעיה אז שיעזבו אותה כמו שהיא, לא רוצה פתרונות שיצרו לי עוד ועוד בעיות בעתיד וכל זאת עם סיכון ההון של המדינה.
היום זה 1% מחר עם הדיור הציבורי זה יהיה 10% פרזיטים שיבכו שמגיע להם גם, לא תודה!
לגבי תחבורה צבורית. בתור מי שנוסע בה, שיתחילו לייעל אותה:
השבמחק1. בקרה אמיתית על זמני היציאה וההגעה של אוטובוסים (אוטובוסים לעיתים לא יוצאים בזמן או בכלל, נוסעים בזוגות וכו', ואין למי להתלונן)
2. אכיפת פנוי נתיבי תחבורה ציבורית. היום הם משמשים בעיקר לחניה לפרייבטים וטעינה למשאיות.
3. תאום זמני אוטובוסים ורכבות.
4. הפיכת תחנות הרכבת לנגישות ברגל, ולא המצב האבסורדי היום שגם עבור נסיעות קצרות צריך להגיע לתחנת רכבת באוטובוס (רעננה,פ"ת,ראשל"צ).