בימי המהפכה המשפטית כתבי על כך שהמצביעים למפלגות התומכות בה יהיו הנפגעים העיקריים מיישום האג'נדה של קהלת שהיא קפיטליזם חזירי בסגנון ארה"ב המנוגדת לתפישה הסוציאל דמוקרטית של מיסוי פרוגרסיבי וסיוע לחלשים עליו נבנתה המדינה, בדומה לתפיסה באירופה.
העקרון המנחה של הימין הכלכלי הוא פשוט - הוצאת המדינה מחיי האזרחים. לא למיסוי. לא לקצבאות. לא לתפיסה סוציאלית. כפי שמערכת המשפט "לא צריכה" להתערב בהחלטות ממשלה , כך הממשלה לא צריכה לנהל את חיי האזרחים, בטח לא לקחת אחריות לרווחתם. שידאגו לעצמם. זהו הימין הכלכלי המלווה את הימין המשפטי , שניהם רעים למרבית מצביעי הימין שחלקם הגדול נמנה על העשירונים הנמוכים.
בצוק העיתים , כשנדרשת התכנסות תקציבית, שר האוצר נדרש להחליט על מדיניות. מדובר בצומת החלטה - האם ללכת בדרכה של קהלת או עפ"י המקובל במדינה מאז הקמתה - סיוע לחלשים. הדרך של קהלת היא קיצוץ בקצבאות ודרכה של מדינת ישראל היא העלאת מיסים פרוגרסיבית , בעיקר על החזקים, וקיצוץ הוצאות תקציביות מיותרות שאינן תורמות לצמיחה / תעסוקה או שניתן לדחותן בשל ערכן הנמוך במשקפי צמיחה.
שר האוצר בחר בדרך של קהלת:
- הקפאה מלאה של כלל הקיצבאות שבסביבת אינפלציה של 3-4 אחוז בשנה משמעותה קיצוץ ריאלי בקצבאות באותו שיעור. מיהם מקבלי הקיצבאות? - בעיקר העניים והחלשים.
- העלאת מעמ ל- 18% ויתכן 18.5%. לכאורה מס רוחבי "הוגן" אך בפועל מדובר במס על צריכה. אומנם הצריכה עולה ככול שהעשירון הכלכלי עולה אך חלק הצריכה מההכנסה יורד. בעוד העשירונים הנמוכים המוציאים את כל הכנסתם (ואפילו יותר) ירגישו יותר את כובד המס ויאלצו להסתפק בפחות ואילו העשירונים שחלקים מהכנסתם הולכים לחסכון למס לא תהיה השפעה על רמת חייהם. מע"מ אינו מס פרוגרסיבי.
- הקפאת מדרגות מס הכנסה פועלת בדיוק כמו העלאת המע"מ - לעשירונים התחתונים מדובר בפחות כסף לקיום הכרחי , לעליונים - פחות כסף לפיצוחים לחסכון.
- קיצוץ רוחבי בתקציב הממשלה - כאשר המדיניות היא פחות ממשלה, מה איכפת מה מקצצים? נקצץ מכולם אותו דבר. אני מניח שבסוף יחליטו להחריג משרדים מסויימים.
כרגיל אצל המשיחיים, הפנטזיה מסייעת להתגבר על המציאות , עד אשר המציאות חובטת בפרצוף. סמוטריץ צריך להתכונן להיות מוכה מצד החרדים שמצביעיהם יהיו הנפגעים הראשיים מתקציב קהלת, ובמקביל אין סיכוי שההסתדרות תסכים לפגיעה של שקל בשכר העובדים מבלי שהכספים הקואליציונים יקוצצו דרסטית שכמובן יפגע קשות בחרדים. האילוצים על תקציב המדינה , שלראשונה זה שנים נדרש להתכנסות דרסטית ואמיתית וכנראה לא לתקופה קצרה בשל הגידול הצפוי בהוצאות הבטחון ותיקון נזקי המלחמה הפיזיים והבריאותיים, יהפוך ל="מלחמת שבטים" . השבט העובד והמשרת לא יסכים להמשיך לשאת בנטל בעוד השבט המשיחי / חרדי ממשיך להנות מתקציבים לא שיוויוניים , לא חוקיים או סתם מעודדי בטלה ובורות. סמוטריץ וקהלת המייצגים כמובן את השבט הפריבילגי ביותר - אשכנזים חופשי כיפות סרוגות ירו את הירייה הראשונה במלחמה.
אין ספק, יהיה מעניין.
האם ניתן לבצע התכנסות תקציבית יותר "חכמה"? בוודאי. אם הדבר היה תלוי בי הייתי מבצע את שורת הצעדים הבאים:
- קיצוץ קצבאות פרוגרסיבי, מעודד צמיחה - קצבת ילדים תשולם עד הילד הרביעי לאימו והילד השישי לאביו. ביטול נקודת זיכוי במס בגין ילד עפ"י אותו תבחין. המטרה של הקטנת מספר הילדים במשפחה היא מטרה כלכלית ראויה שכן כיום המדינה מספקת מימון כמעט מלא לגידול הילדים במשפחות מרובות ילדים ש - 75% (!) מהן ב- 3 העשירונים הנמוכים. במילים אחרות , ריבוי ילדים = עוני. מימון המדינה כולל קיצבת ילדים, שירותי בריאות בחינם , מעונות יום בהנחות גדולות, מימון מלא של פנימיות ומערך רווחה , מענקי לימודים, מענקי דיור, חינוך חינם, סיוע בשכ"ד, הנחות בחשמל, בארנונה ומענק עבודה וכמובן בחברה החרדית ממשיכים לקבל בבגרות מענקי אברך ויתר פטנטים. קיצבת ילדים החלה כסיוע למשפחות עניות והפכה לקצבה כללית ללא תבחינים כאשר נוספו עוד שכבות רבות של סיוע לאותן משפחות נזקקות. לפיכך הפסקת עידוד המדינה להגדלת המשפחה מעבר לסף מסויים של "ריבוי ילדים" המוליך לעוני הינו חובה כלכלית שתאפשר הפניית תקציבים לסיוע ליותר משפחות באמת נזקקות מנסיבות בריאותיות ולא נזקקות כי יש להם 8 ילדים והורה שבוחר לנוח כל היום במזגן בכולל במקום לצאת לעבוד.
- צמצום קיצבת זיקנה עד ביטולה לבעלי פנסיה החל מגובה 150% מהשכר הממוצע המשק (מנגנון דומה לקצבת סיעוד לה יש מבחן הכנסה) או נכסים מעל 5 מש"ח.
- הגבלת השנים שניתן לקבל קצבת אברך ל- 6 שנים (תואר ראשון + שני)
- העלאת מעמ של 1% כללית. העלאת מעמ ל- 20% על כלי רכב חדשים ועל דלק, הגדלת מיסוי על רכבי יוקרה , הפסקת קיזוז מעמ על הוצאות דלק לרכב לכל החברות שאינן מסווגות כהסעת נוסעים או הובלה, לעידוד מעבר לרכבים חשמליים.
- הקפאת שכר וגיוסים במגזר הציבורי , קיצוץ 15% משכר ח"כים, שרים, מנכ"לי משרדים. קיצוץ 10% משכר בכירים ופנסיות גבוהות במגזר הציבורי כולו כולל צה"ל / שב"כ / מוסד וכו', העלאת מדרגת המס העליונה 5% נוספים כל זאת עד החזרת המע"מ ל- 17%. אין כמו דוגמה אישית של ההנהגה.
- צמצום הוצאות הפעלת ממשלה - התכנסות ל- 18 משרדים, צמצום במספר העוזרים לח"כ, צמצום תקציב הכנסת ב- 15%
- ביטול כספים קואליציונים
- "מס חשמל" על צריכה העולה מעל X לנפש , בדומה למים. זאת על מנת לעודד מעבר של צרכנים פרטיים גדולים לאנרגיית בהפקה עצמית וכקיזוז אובדן הכנסה ממיסוי דלק מבעלי רכב חשמלי הטוענים בביתם.
- מי שרוצה ברצינות להילחם בהון השחור יכריז על תוכנית למס על מזומן
- העלאת מס חברות ב- 3% לשנתיים, הקטנת שיעור הפחת לכלי רכב שאינו חשמלי מ- 15% ל- 10%.
- מיסוי שכ"ד מדירה שלישית . מי שאומר שהדירה היא פנסיה, שימכור אותה , ירכוש אג"ח ממשלתי ל- 30 שנה ויחייה מהריבית. לפני שנתיים זה לא היה אפשרי, היום כן.
- קיצוץ תקציב ממשלה כירורגי - ביטול / הפחתה של תקציבים שאינם מעודדי תעסוקה / צמיחה כגון תרבות / ספורט / שרותי דת, צמצום פרויקטי תחבורה (ממילא הבוצי הואט בגלל המלחמה)
- הגמשת שוק התעסוקה - הפחתת שכר מינימום לעובדים זרים ל- 2/3 משכר מינימום לתושב והגמשה של כללי ייבוא / השארות עובדים אלו בישראל כמענה לצרכים בבניה, סיעוד, חקלאות וארוח. מהלך זה יאפשר הקטנת קיצבאות סיעוד למעסיקי עובדים זרים בשכר המינימום החדש ויקנה עוד זמן לפתרון "פצצת קצבאות הסיעוד" בביטוח לאומי
- "מס ארנונה" בשיעור של X ש"ח למ"ר על נכסים מסחריים בסמוך (עד 750 מטר) לתשתיות תחבורה לאומיות כגון רכבת, רכב קלה . מס זה ישולם ע"י העיריות שיקבלו יד חופשית לגביית ההפרש מהמשתמשים בנכסים. מס זה יחול רק ב- 15 הערים הגדולות בישראל.
- מיסוי ייסף על פנסיות גישור מעל X ש"ח
- הפיכת קרן השתלמות ל- קופ"ג להשקעה לאחר 10 שנים מפתיחתה שתאפשר המשך החזקת הכסף עם פטור ממס עד לפנסיה או למשוך עם מיסוי על הרווחים מאז הפיכתה לקופ"ג.
- שינוי מנגנוני "היוון פנסיה" להקטנת מקלט המס לעשירונים העליונים
- מע"מ 0 על התקנת מערכת פנלים סולארית ביתית בהספק של עד 8KW לעודד מעבר לייצור מבוזר שיביא לחסכון משקי גדול בהשקעה בתחנות כח חדשות וקווי הולכה וכהשלמה למהלך על חובת התקנת מערכות בבניה חדשה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
ממתין לאישור